Jak to się często zdarza w naszym zawodzie podobne zlecenia przyciągają się i tak w ostatnich tygodniach mieliśmy wysyp dysków Seagate do odzyskania danych. Niektóre z tych dysków trzeba było odbudować – naprawić, w innych problemy z odczytem danych wiązały się z uszkodzeniem głowic i firmware-u a w jeszcze innych sam klient za pomocą terminala dyskowego narobił bałaganu, który trzeba było posprzątać w celu odzyskania danych.

1. Dysk Seagate ST5000DM002 z uszkodzoną elektroniką. Dysk trafił do nas z całym komputerem, w którym uszkodził się zasilacz. Wyższe napięcie na wyjściu zasilacza spowodowało uszkodzenie płyty głównej, pamieć RAM oraz dysku twardego i napędu. Elektronika wspomnianego dysku Seagate odparowała w niektórych miejscach co uniemożliwiło jej naprawę. Do odzyskania danych zakupiony został bliźniaczy dysk a jego elektronika została dostosowana za pomocą PC3000 firmy Acelaboratory, do współpracy z uszkodzonym dyskiem. Podczas robienia kopii po sektorowej okazało się, że w niektórych miejscach jest bardzo słaby odczyt. Nie wiadomo czy była to wina awarii czy dysk już wcześniej miał problemy z odczytem, ważne że ostatecznie wszystkie dane udało się odzyskać.

odzyskiwanie danych seagate

2. Seagate ST1000LM035 trafia do nas dość często. Ze względu na specyfikę dysku jest on bardzo wrażliwy na uszkodzenia mechaniczne a co za tym idzie również na uszkodzenia firmware-u. Wiele osób próbuje

za pomocą terminala dyskowego naprawiać dyski Seagate, ale w nowych dyskach nie jest to możliwe ze względu na zablokowanie firmware-u przez producenta. Do jego odblokowania potrzebne są specjalistyczne narzędzia, które są poza zasięgiem zwykłego serwisu komputerowego czy użytkownika. Jeden z dysków miał właśnie problemy z firmware i klient to dobrze zdiagnozował. Porady na forach nie przyniosły jednak rezultatu i dysk trafił w nasze ręce. Po około tygodniu dane zostały odzyskane w całości. Inny problem pojawił się w kolejnym podobnym zleceniu, ponieważ uszkodzenie firmware-u było wynikiem degradacji powierzchni magnetycznej talerzy i tu dane były odzyskiwane prawie 2,5 tygodnia ze skutecznością 95%. Trafił również w nasze ręce bliźniaczy dysk Seagate 2TB ST2000LM007 z uszkodzonymi głowicami, które zostały wymienione kilkukrotnie aby odzyskać dane w 97%. Jeszcze raz nadmienimy, że dyski zbudowane w ten sposób są wyjątkowo wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne.

Odnosząc się do naprawy dysków Seagate za pomocą terminala dyskowego musimy podkreślić, że metody opisane w internecie tyczą się dysków 7200.11, 7200.12 i Seagate ES. Do nowych konstrukcji nie mają one zastosowania, a zerowanie SMART czy czyszczenie G-Listy może spowodować bezpowrotną utratę danych.

3. ST1000DM003 trafił w nasze ręce z uszkodzonym firmware wynikającym z uszkodzenia jednej z głowic. Po wymianie zespołu głowic i odbudowie firmware dane zostały odzyskane w 100% minus 5 BAD SECTORÓW 🙂

4. Ostatni przypadek jaki opiszemy to dysk Seagate ST2000DL003 z kieszeni zewnętrznej po upadku. W wyniku upadku zablokowało się łożysko silnika dysku. Klient postanowił rozebrać dysk i próbował naprawić uszkodzenia, w wyniku swoich działań zabrudził tylko górny talerz. W dysku zostały przełożone specjalną metodą talerze i dobrane nowe głowice odczytująco-zapisujące. Zabrudzenia zostały wyczyszczone a dane odzyskane w bardzo kosztownym procesie ze względu na to że odciski palców zdążyły już trwale uszkodzić strukturę magnetyczną górnego talerza. Sumarycznie dane zostały odzyskane w około 70% ale koszty były ponad dwukrotnie większe ze względu na ingerencję klienta.