Jak to się często zdarza w naszym zawodzie podobne zlecenia przyciągają się i tak w ostatnich tygodniach mieliśmy wysyp dysków Seagate do odzyskania danych.

Niektóre z tych dysków trzeba było odbudować – naprawić, w innych problemy z odczytem danych wiązały się z uszkodzeniem głowic i firmware-u a w jeszcze innych sam klient za pomocą terminala dyskowego narobił bałaganu, który trzeba było posprzątać w celu odzyskania danych.

1. Dysk Seagate ST5000DM002 z uszkodzoną elektroniką. Dysk trafił do nas z całym komputerem, w którym uszkodził się zasilacz. Wyższe napięcie na wyjściu zasilacza spowodowało uszkodzenie płyty głównej, pamieć RAM oraz dysku twardego i napędu. Elektronika wspomnianego dysku Seagate odparowała w niektórych miejscach co uniemożliwiło jej naprawę. Do odzyskania danych zakupiony został bliźniaczy dysk a jego elektronika została dostosowana za pomocą PC3000 firmy Acelaboratory, do współpracy z uszkodzonym dyskiem. Podczas robienia kopii po sektorowej okazało się, że w niektórych miejscach jest bardzo słaby odczyt. Nie wiadomo czy była to wina awarii czy dysk już wcześniej miał problemy z odczytem, ważne że ostatecznie wszystkie dane udało się odzyskać.

2. Seagate ST1000LM035 trafia do nas dość często. Ze względu na specyfikę dysku jest on bardzo wrażliwy na uszkodzenia mechaniczne a co za tym idzie również na uszkodzenia firmware-u. Wiele osób próbuje

za pomocą terminala dyskowego naprawiać dyski Seagate, ale w nowych dyskach nie jest to możliwe ze względu na zablokowanie firmware-u przez producenta. Do jego odblokowania potrzebne są specjalistyczne narzędzia, które są poza zasięgiem zwykłego serwisu komputerowego czy użytkownika. Jeden z dysków miał właśnie problemy z firmware i klient to dobrze zdiagnozował. Porady na forach nie przyniosły jednak rezultatu i dysk trafił w nasze ręce. Po około tygodniu dane zostały odzyskane w całości. Inny problem pojawił się w kolejnym podobnym zleceniu, ponieważ uszkodzenie firmware-u było wynikiem degradacji powierzchni magnetycznej talerzy i tu dane były odzyskiwane prawie 2,5 tygodnia ze skutecznością 95%. Trafił również w nasze ręce bliźniaczy dysk Seagate 2TB ST2000LM007 z uszkodzonymi głowicami, które zostały wymienione kilkukrotnie aby odzyskać dane w 97%. Jeszcze raz nadmienimy, że dyski zbudowane w ten sposób są wyjątkowo wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne.

Odnosząc się do naprawy dysków Seagate za pomocą terminala dyskowego musimy podkreślić, że metody opisane w internecie tyczą się dysków 7200.11, 7200.12 i Seagate ES. Do nowych konstrukcji nie mają one zastosowania, a zerowanie SMART czy czyszczenie G-Listy może spowodować bezpowrotną utratę danych.

3. ST1000DM003 trafił w nasze ręce z uszkodzonym firmware wynikającym z uszkodzenia jednej z głowic. Po wymianie zespołu głowic i odbudowie firmware dane zostały odzyskane w 100% minus 5 BAD SECTORÓW 

4. Ostatni przypadek jaki opiszemy to dysk Seagate ST2000DL003 z kieszeni zewnętrznej po upadku. W wyniku upadku zablokowało się łożysko silnika dysku. Klient postanowił rozebrać dysk i próbował naprawić uszkodzenia, w wyniku swoich działań zabrudził tylko górny talerz. W dysku zostały przełożone specjalną metodą talerze i dobrane nowe głowice odczytująco-zapisujące. Zabrudzenia zostały wyczyszczone a dane odzyskane w bardzo kosztownym procesie ze względu na to że odciski palców zdążyły już trwale uszkodzić strukturę magnetyczną górnego talerza. Sumarycznie dane zostały odzyskane w około 70% ale koszty były ponad dwukrotnie większe ze względu na ingerencję klienta.